vrijdag 28 augustus 2015

Uit poëtisch hout gesneden - Salon Belles-Lettres 3

Marco van Dyck


In mijn eerdere loopbaan was ik achtereenvolgens schrijnwerker-meubelmaker en vervolgens restaurateur hout en scheepstimmerman waarvan ik in die hoedanigheid de laatste 14 jaar in het nu afgeschafte scheepvaartmuseum heb gewerkt.
Nog tijdens mijn laatste jaren aldaar heb ik mij 'ontpopt' zoals Peter Holvoet Hansen dat zo mooi over me zei, tot dichter.

Als laatbloeier ben ik beginnen te schrijven in 2009 onder aansturing van een oud-journaliste die me vertelde dat ik poëzie schreef, ikzelf niet beseffende dat het dit was daar ik geen literatuurkenner ben.
In 2011 heb ik Peter Holvoet Hansen leren kennen via mijn toenmalig werk daar hij toen stadspeter(dichter) was van Antwerpen
Onder zijn grote voortstuwing ben ik meer gaan schrijven waarvoor ik hem nog zeer dankbaar ben .
Mede onder zijn hoede heb ik meegedaan aan zijn project de “Tuin der Poëten” in den Botanik en dit de jaren 2013- 2014- en dit jaar 2015

Ook heb ik meerdere keren opgetreden in het ondertussen gekende Ballonnenvrees van Gert Vanlerberghe En het Antwerps Fringe festival in 2014
Mijn allereerste schuchtere optredens in 2012 waren in de Hopsack waar Peter Holvoet toen als luisteraar zeer enthousiast over was.

Peter had me ook gevraagd een gedicht voor te dragen voor de Inhuldiging van het Petersplein, wat volgens zijn woorden, onvergetelijk was en tevens voor mij ook omdat ik dat een hele eer vond.

Dat zelfde gedicht heb ik op zijn vraag herhaalt op het 20 jarige bestaan, eind september 2014, van het kapersnest van dichters, waar hij uit erkentelijkheid mij tot Bootsman heeft geridderd van zijn kapersnest der woordenkapers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten